woensdag 1 september 2010

Eén tekst, één boodschap

Het gebeurt regelmatig dat zakelijke tekstschrijvers meerdere boodschappen tegelijkertijd (willen) overbrengen. Zo willen zij bijvoorbeeld niet alleen een nieuw product onder de aandacht brengen maar ook vertellen dat de afgelopen beurs een groot succes was én hun klanten melden dat er een verrassing voor hen klaar ligt vanwege het tienjarig bestaan dat binnenkort gevierd wordt. Het resultaat is dat de tekst voor de lezer verwarrend wordt en deze dan zelf maar bepaalt wat voor hem of haar nu eigenlijk de belangrijkste boodschap is. Zonde, want het risico bestaat dat deze keuze niet overeenkomt met de werkelijke doelstelling van de schrijver.

Het is dus veel verstandiger om zélf die keuze te maken: wat is mijn hoofdboodschap en welke bijkomende zaken wil ik ook nog vermelden? In bovenstaand voorbeeld: wil ik onze klanten uitnodigen voor ons tienjarig bestaan? wil ik vooral ons nieuwe aantrekkelijk product onder de aandacht brengen óf is het feit dat de afgelopen beurs zo'n overweldigend succes was mijn belangrijkste mededeling? Wanneer de hoofdboodschap helder is, wordt het eenvoudiger daar de tekst op af te stemmen en klanten zo doelgericht te bereiken.

Vier tips voor een eenduidige tekst:...



1. Bedenk vooraf wat de kern van uw boodschap is: wat wilt u dat uw lezer in ieder geval onthoudt?
2. Bedenk vervolgens welke informatie u daarnaast nog wilt vertellen en vraag u af of dat ook past in deze context;
3. Zorg dat de kern van uw boodschap goed in uw tekst tot uiting komt;
4. Vraag een ander uw concepttekst te lezen en daarna de inhoud van uw tekst in één zin samen te vatten. Gaat hem of haar dat gemakkelijk af en klopt de samenvatting volgens u? Dan is het u gelukt de boodschap kernachtig over het voetlicht te brengen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten