maandag 22 november 2010

Zelf schrijven of toch liever uitbesteden?

Uit reacties op ons weblog blijkt dat bij sommige lezers de vraag speelt of zij de moeite moeten nemen zelf teksten te (leren) schrijven of dat zij het tekstschrijven misschien toch beter kunnen overlaten aan een professional.

Voor beide vormen is wat te zeggen, maar om de keuze wat eenvoudiger te maken hebben we de voor- en nadelen van het zelf schrijven en uitbesteden van teksten voor u op een rijtje gezet...

Zelf schrijven
Een goede zakelijke tekst bereikt niet zonder meer via de ‘pen het papier’. Schrijven kost veel tijd, energie en vergt een ruime dosis inspiratie. Toch biedt zelf schrijven tal van voordelen. Zo kunt u de invalshoek, tijdsplanning, schrijfstijl en toonzetting helemaal naar uw eigen hand zetten...

Ook hoeft u geen externe tekstschrijver te briefen over de inhoud, waardoor eventuele ruis achterwege blijft.
Bovendien scherpt het schrijfproces vaak de eigen gedachten, wat een nóg duidelijker beeld geeft van de toegevoegde waarde van uw product/dienst voor uw specifieke doelgroep.
Wanneer de schriftelijke communicatie fundamenteel deel uitmaakt van uw werk, dan is zelf schrijven wellicht de beste optie (en dat scheelt natuurlijk ook in de bedrijfskosten...).
Feit blijft echter dat zelfs goede en ervaren schrijvers bepaalde bedrijfsteksten vaak nog laten redigeren. En dat is ook niet vreemd, aangezien het schrijven door (medewerkers uit) de eigen organisatie de objectieve waarneming soms ietwat vertroebelt. Een frisse kijk op zaken en vakkundige feedback van een buitenstaander blijven voor belangrijke zakelijke teksten onontbeerlijk.

Uitbesteden
Ondanks genoemde voordelen van eigen creaties, zijn er wel degelijk goede argumenten om het tekstschrijven uit te besteden. Op basis van de door u verstrekte informatie zal een professionele tekstschrijver zich de materie snel eigen maken en teksten (her)schrijven die nauw aansluiten bij uw doelgroep én de cultuur van uw bedrijf. Een professional weet de ideale vertaalslag te maken vanuit een objectieve benadering. De combinatie van vakkennis en creativiteit leidt ertoe dat een tekstschrijver de juiste snaar weet te raken bij uw doelgroep waardoor het gewenste resultaat wordt bereikt. Daarbij scheelt het u onnodig veel tijd en bent u verzekerd van kwaliteit.

Van allebei een beetje
Maar wat is onze mening nu eigenlijk? Als u regelmatig teksten moet schrijven is het zeker de moeite waard te investeren in uw schrijfvaardigheid, bijvoorbeeld via een commerciële schrijftraining waar u handige tools krijgt aangereikt die het schrijfproces vergemakkelijken en meer plezier opleveren. Voor belangrijke zakelijke teksten is het verstandig aanvullend gebruik te maken van een tekstschrijver.
Kost schrijven u (te)veel energie en hoeft u slechts af en toe een zakelijke tekst te schrijven? Dan is het waarschijnlijk effectiever om direct contact te zoeken met een professionele tekstschrijver: besteed vooral uw kostbare tijd aan de zaken waar u goed in bent en gun uzelf uw eigen ondersteuning.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten