dinsdag 8 februari 2011

Kies bewust uw communicatiemiddel

Welk communicatiemiddel past het beste bij de boodschap die u wilt overbrengen aan uw doelgroep? Deze vraag ligt aan de basis van elk schrijfproces. Toch ligt een pasklaar antwoord vaak minder voor de hand dan gedacht. De mogelijkheden van de verschillende communicatiemiddelen zijn immers talrijk. Zeker in een tijd waarin print strijdt met online – en steeds vaker zelfs het onderspit lijkt te delven –, is het soms bijna onmogelijk het juiste medium te kiezen. Websites, (digitale) uitnodigingen, folders, flyers, artikelen, brochures, (elektronische) nieuwsbrieven, bedrijfsbladen, banners, You-tubefilmpjes, advertorials, persberichten, twitterberichten, LinkedIn: je kunt het zo gek niet bedenken of er is wel een medium dat geschikt kan zijn voor uw verhaal en uw doelgroep. Maar welk effect hebben die middelen nu eigenlijk op het geschreven woord?


Aan de basis van elke tekst ligt de keuze van uw middel
Elk communicatiemiddel vraagt om een andere tekst qua inhoud, taalgebruik, het aantal woorden, de stijl en lay-out. Een uitgebreid vakinhoudelijk artikel voor professionals uit dezelfde branche mag jargon bevatten. Een commercieel artikel in een business magazine wordt sterker door het gebruik van 'steamers' [pakkende uitgelichte korte stukjes tekst uit het betreffende artikel, red.] . Een folder voor een leek vraagt om helder en begrijpelijk taalgebruik. Een twitterbericht letterlijk op LinkedIn plaatsen is niet verstandig.

Uw boodschap en uw doelgroep
De keuze voor uw middel hangt natuurlijk in de eerste plaats af van uw boodschap en uw doelgroep. In zijn algemeenheid is hier het volgende over te zeggen:
Een uitnodiging voor een jubileum of grootschalige vakbeurs wordt op ‘papier’ minder snel vergeten dan een uitnodiging per mail. Daarbij is een schriftelijke uitnodiging persoonlijker dan een mailuitnodiging en valt een persoonlijke uitnodiging meer op.  Een gedrukte (kwartaal)nieuwsbrief of bedrijfsblad is een prima middel om productinnovaties nader toe te lichten, interessante bijeenkomsten te verslaan – en deze te voorzien van mooie foto’s – of human interest artikelen te plaatsen. Een papieren nieuwsbrief beklijft wellicht langer en heeft als voordeel dat de lezer deze nog eens kan oppakken om boeiende artikelen nog eens na te lezen.
Een digitale nieuwsbrief (e-zine) leent zich natuurlijk uitstekend om recente ontwikkelingen snel en direct naar de klanten te communiceren, zoals bijvoorbeeld productnieuws. Door meerdere korte stukjes kan de lezer in één oogopslag laten zien welke onderwerpen aan bod komen.

Maar de ontwikkelingen op internet maken het soms lastig om goed in te schatten wat het beste past bij uw doelgroep. Weet u welk deel van uw lezers een voorkeur heeft voor uitnodigingen per post of juist liever via de mail? Weet u waar uw klant informatie over uw product of dienst het liefste vindt en bewaart? Weet u of uw klant digitale nieuwsbrieven juist leest of alleen maar wegklikt?
Het is dus niet alleen belangrijk dat u een goed beeld heeft van uw klant, maar ook dat u soms zult kiezen voor twee aanvullende middelen naast elkaar: een vooraankondiging via de mail en daarna een uitnodiging per post.

Kortom: het kiezen voor een communicatiemiddel is maatwerk. Maak daarom een zorgvuldige afweging, kies bewust en ga dan pas schrijven!

Heeft u vragen over een bepaald medium?
Is er een medium waar uw voorkeur naar uitgaat?
Zo ja, waarom en welk afweging maakt u daarbij? 

Wij zijn benieuwd naar uw antwoorden.
U kunt ze mailen naar: info@muralto.nl
Wij zullen de antwoorden (anoniem) bundelen en aan u terugkoppelen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten